Beginnen als affiliate

Heb Je Een Website Nodig Voor Affiliate Marketing?

heb ik een website nodig voor affiliate marketing

Table of Contents

Top! Jij wilt starten met affiliate marketing. Maar je vraagt je af of je daarvoor een website nodig hebt om goed te kunnen starten. Laten we daar achterkomen.

Is een website perse nodig?

Kort antwoord: nee.

Omdat je affiliate marketing op verschillende manieren kunt toepassen. Denk aan Pinterest, Instagram, YouTube en Facebook.

Je hebt dus een platform nodig waar je een doelgroep op kunt verzamelen. Dit kan een website zijn, maar het is niet verplicht. Sterker nog: je kunt deze dagen heel goed geld verdienen met een social mediaplatform.

Mensen willen namelijk ge├»nformeerd worden – en brengen nou eenmaal veel tijd door op social media door.

Als je hier kan tussen zitten – en kan doorverwijzen naar een goed product, let op: het moet een goed product zijn, kun je een heleboel commissies verdienen.

Waarom denken mensen dat ze een website nodig hebben?

Omdat een website de traditionele manier is. Als je zoekt naar informatie om te kunnen starten met affiliate marketing lees je in de meeste gevallen een stappenplan waar een website centraal staat.

Dan ga je ook geloven dat je een website moet maken. Maar geloof ons: er zijn zat voorbeelden van affiliates die iedere dag geld verdienen met bijvoorbeeld Instagram.

Bekijk er eens hier een:

Dit wilt niet zeggen dat je je pijlen ook moet richten op een social media kanaal. Je kunt deze dagen ook heel goed starten met een website, ondanks dat AI veranderingen aanbrengt in deze wereld.

De voordelen van geen website hebben

Dat is de snelheid waarmee je geld gaat verdienen. Als je een website start, bouw je met SEO aan rankings in Google. Zo krijg je bezoekers.

Echter duurt het even voordat een blog rankt in Google – hier kunnen wel maanden overheen gaan.

Daarentegen kun je vandaag al wat plaatsen op onder andere je Pinterest account, en er bezoekers meekrijgen.

Dat is het nadeel van de wereld waar we tegenwoordig in leven – we willen meteen groei, resultaten en succes zien.

Social media laat voor een deel een schijnwinst zien doordat je bezoekers en likes krijgt, maar dit wil nog niet zeggen dat je groeit voor de lange termijn.

Het is immers erg leuk om progressie te zien, maar het echte succes vind je pas op de lange termijn.

Terwijl we naar de lange termijn aan het gaan toegaan (time wait for no one, goed nummer van de Stones)
Jouw medium kan uit de mode raken, en misschien wel verdwijnen. Al moet er gezegd worden dat X, Instagram en Facebook al een tijd meespelen.

Maar door de verschillende opties kun je ook van hot naar her rennen. Eerst wil je start met Instagram, maar dat duurt je te lang. Je hoort vervolgens dat je ook veel traffic kunt krijgen op TikTok.

Dus maak je daarop een account op aan. Je komt erachter dat het toch niet iets is voor jou. Dus ga je verder met Facebook.

Einde van het verhaal: je hebt iedere medium geprobeerd, nergens echt gebleven of het een kans gegeven en aan het einde van de rit heb je steeds te snel afgehaakt om door te stoten naar een hoger level.

Hiermee zeggen we niet dat je social media moet negeren. Maar liefst 14.3 miljoen mensen in Nederland zitten op social media.

Dit geeft dus aan dat er grote kansen liggen. Bovendien zijn er zat gratis tools om goede content te maken.

Dus waar wacht je nog op?

Wacht stop er is een maar..

Het voordeel van een website hebben

Een website biedt ook vele voordelen. Als je je richt op bloggen, kun je jarenlang bezoekers krijgen voor een blog waar je vandaag moeite in hebt gestoken.

Dat is toch geweldig?

Daarnaast kun je ook een mailinglijst opbouwen waarmee je bezoekers nog eens kunt bereiken, een community opbouwen of een pop-up op je website tonen.

Het belangrijkste is dat een website van jou is. Niemand kan het van je afnemen. Dat is een belangrijk punt om mee te nemen.

Ja, een website kost meer werk dan social media. Maar de zekerheid van deze business is groter naar de toekomst.

Een van de twee past beter bij je

Je hebt voor het opbouwen van een website andere skills nodig dan voor het opbouwen van een social media kanaal.

Laten we eens kijken naar de verschillen. Je moet kijken welke aanpak het beste bij je past.

Skills voor een website

Als eerste moet je een wordpress pakket kopen en een sitebuilder uitzoeken om een website op te bouwen.

Daarna is het zaak om content te maken. Dit kun je doen door te gaan schrijven, of door een AI tool te gebruiken, maar je hebt een van de twee nodig.

Daarbij komt ook het onderzoek doen naar goede zoekwoorden, interne links plaatsen, content updaten en het testen van call to actions.

Al met al kost het een hoop tijd om dit van de grond te krijgen. Maar het rendement is hoger: steeds bezoekers krijgen door iets wat je een keer hebt geschreven.
Dat is toch magisch?

Skills voor social media

Starten met social media is makkelijker: je meld je aan bij een medium, maakt een logo, en je bent onderweg.

Je kunt makkelijk content maken met Canva. Dit is een tool die veel content creators gebruiken.

Een nadeel van het willen bereiken van mensen via social media is dat je maar kort hun aandacht hebt.

Je kunt langer kijken naar een actie van Max Verstappen. Hierdoor moet je content goed zijn, en de aandacht trekken.

Anders maak je iets voor niets.

Social media is de beste oplossing voor mensen die sneller willen werken – en voor resultaten gaan op de lange termijn.

Je moet hierbij wel het nadeel meenemen dat je content maar een keer kan worden. Ook de affiliate link is moeilijker te vinden. De doelgroep moet naar je bio gaan om door te klikken.

Voor veel mensen is dit een handeling te veel.

Kies wat het beste bij je past

Ben je iemand die graag schrijft – en zich verdiept in de werking van SEO, of maak je liever kortere content?

De eerste groep kan het beste kiezen voor een affiliate website. Een social media kanaal is voor de andere groep beter.

We raden aan om te starten met YouTube, omdat YouTube na Google de grootste zoekmachine is waardoor je videos keer op keer worden bekeken.

Dit is de beste oplossing

Aan de andere kant hoef je geen keuze te maken voor een website of voor social media. Je kunt ook kiezen voor beide.

In deze tijd is het slim om een merk op te bouwen als je start met affiliate marketing.

Je bent aanwezig om meerdere kanalen waardoor je minder afhankelijk bent van een bron voor bezoekers, je kunt je doelgroep op meerdere manieren aanspreken – en je kunt laten zien dat je een echte expert bent doordat er vraag op meerdere manieren beantwoordt.

Zo spreid je ook je kansen voor bezoekers. Je business zal groeien, je skills worden sterker en je verdient meer.

Het is niet een kwestie van of-of maar en-en.

Het is voor nu wel slimmer om voor een van de twee te kiezen om rustig te starten, maar na een jaar is het beter om ook een website of een social media kanaal te beginnen. Dit maak je verdienmodel alleen maar beter.

Over mij

Hey, mijn naam is Jochem en ik wil jou helpen om jouw dromen als affiliate uit te laten komen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *