De verhalen over geld verdienen met affiliate marketing zonder het hebben van een website laten de vraag oprijzen of je wel een website nodig hebt om te beginnen?
Ik ben een voorstander van een affiliate website hebben. Niettemin kijk ik naar de vraag of je alleen richten op social media een beter idee is.
De kracht van een website
Je bent altijd de eindbaas van je website. Niemand kan je account blokkeren of de stekker uit een platform trekken. Hierdoor kun je makkelijk bouwen aan een project voor meerdere jaren. En als de jaren zijn verstrekken, heb je een bloeiende business.
Een website blijft ook altijd groeien. Hoe langzaam het soms oogt. Een website is daarmee vergelijkbaar met een plant: dag na dag worden de wortels een beetje sterker waardoor de wortels sterker worden waardoor er op een dag een prachtige boom staat.
Daardoor lezen dag na dag veel bezoekers je blogs – de beweging die je nodig hebt om geld te verdienen.
Deze doorloop is geheel kosteloos tot stand gekomen. Je hebt er niet voor te hoeven betalen. De domeinnaam en hosting buiten gelaten.
Dit is voor affiliate marketing een gouden methode.
Leer hier hoe je een affiliate website maakt
Het nadeel van een website
Het duurt lang voordat je enig resultaat ziet. Trek er maar een paar maanden vooruit. Alleen een enkeling heeft daar zin in.
Het punt is dat er heel veel websites zijn en dat Google maar een beperkt aantal wil en kan tonen. Je staat dus in een hele lange wachtrij. Het is maar de vraag of je nog aan de beurt komt, want je kunt fouten maken die de groei in de wegzitten. Helaas worden zulke fouten veel gemaakt.
Wat voor fouten zijn het?
Inconsistent zijn
Resultaten zijn niet direct zichtbaar. De enige manier om wel resultaten te krijgen, is de consistent te zijn, aangezien je blog na blog bouwt aan een sterkere website. Helaas vinden de meeste mensen dat er snel succes moet zijn. In een ander geval heeft verder werken geen zin.
Dat is de instelling die funest is. Je krijgt pas resultaten na een lange tijd van goede content publiceren. Je komt een paar plaatsen verder in de wachtij.
Niet voldoen aan de zoekintentie
Als je Google gebruikt en een vraag intoets. Bijvoorbeeld wat voor weer wordt het vandaag? Krijg je websites te zien die daar een goed antwoord opgeven.
De doelgroep kan ermee verder. Dat ziet Google en: bingo! Het is een match. Wat ik echter bij veel blogs zie, is dat ze niet voldoen aan de zoekintentie. Omdat de blog ergens anders over is geschreven of niet is geoptimaliseerd.
Tel zulke fouten bij elkaar op en je hebt met social media een prima alternatief.
En wel hierom.
Je content wordt veel sneller gezien
Instagram, X of Youtube hebben een doel: dat jij zoveel mogelijk content bekijkt in korte tijd. Daardoor laten ze nieuwe makers snel toe. Het proces van bezoekers en commissies scoren gaat vervolgens een stuk sneller. Is het de ideale weg?
Je moet blijven posten
Omdat content op onder andere Instagram lijkt op een achtbaan – je krijgt steeds een nieuwe kick, is het belangrijk om constant nieuwe posts te plaatsen. Je moet immers wel wat nieuws te bieden hebben. Net als bij een website is het regel nummer 1 dat je continu doorgaat. Het is ook je bestaansrecht. Of je moet een groep aan trouwe volgers opbouwen.
Het nadeel van social media
Ze zijn relatief. Vroeger zat Nederland op Hyves, tegenwoordig hebben we TikTok en het is nog ongewis wat de toekomst gaat brengen. Zeker is dat een social medium nooit het eeuwige leven heeft. Terwijl een website altijd bestaansrecht heeft.
Er was een tijdje een hype dat heel veel mensen de Affiliate Marketing Revolutie gingen promoten op Instagram, en er soms wel honderd euro per dag mee verdiende. Dit verdienmodel was op de lange termijn niet houdbaar. De mensen die deze cursus kochten dachten dat ze meteen de rijkdom zouden toetreden. Toen bleek dat er toch een tijd overheen gaat, wilden ze hun geld terug. Teleurstelling bij de affiliates.
Als een koper via een affiliate website komt, heeft hij er veel meer onderzoek naar gedaan. De aankoop is daarna een weloverwogen keuze.
Benut je talenten
Voor een website moet je van schrijven houden, want je moet iedere week een nieuwe blog schrijven, als je er een succes van wilt maken. Schrijven is een vak. Het moet in je zitten. Net zoals je aanleg moet hebben voor schaken en koken. Tuurlijk kun je het leren, dat bewijst Remi wel.
Maar als je bij de gedachte aan schrijven al moe wordt, kun je beter denken aan social media. Je kunt namelijk binnen een paar minuten een goede post maken met bijvoorbeeld Canva.
Combineer de twee werelden
Ik denk dat het geen vraag is van of of. Maar een vraag is van en en.
Als je begint met affiliate marketing wil je immers iets opbouwen voor de lange termijn en meteen succes hebben.
Start daardoor met een website en social media. Deze twee werelden zijn de ideale combinatie om niet je geduld te verliezen en om niet je werk verloren te zien in de toekomst. En: je kunt het schrijven en social media posts met elkaar afwisselen.
Ik wil je als tip meegeven om met een website en Youtube te starten. Het zijn immers de twee grootste zoekmachines. Laat die bezoekers maar komen.
Just do it now
Het maakt eigenlijk niet uit met welk vorm van affiliate marketing je begint. Als je maar begint met een website of social media. Ik zie zo vaak dat mensen de eerste stap nog niet eens zetten. Dat is jammer. Begin, je vogelt later wel uit hoe alles werkt. Geen excuses is geloofwaardig. Iedereen kan content creëren en daaraan geld verdienen.
Kortom: pik een social medium uit dat je voorkeur heeft, maak content voor een groep en geef nooit op.
Onderweg mag je veranderen van strategie, als je maar niet stopt.
Dan ben je altijd op weg om succesvol te worden.