Sinds de opkomst van AI maken affiliates er graag gebruik van. Welke impact heeft deze technologie op affiliate marketing? Dit kun je ermee doen.
Paniek
Zo kun je de intrede van AI wel noemen. Want worden de bloggers, copywriters en affiliates die altijd zelf hun teksten schreven nu in een keer weggevaagd door een robot? Dit is niet het geval. Wat wel zo is dat AI een verandering met zich mee brengt. We gaan anders content creëren. Dat biedt zowel voor als nadelen.
Je hoeft nu niet niks meer te doen
Soms wordt er over AI gedacht dat het al het werk overneemt van de affiliates. En het idee klinkt ook lekker: jij vertelt over welk onderwerp je een tekst wilt, drukt op een knop en hoppa daar is een tekst, die je gewoon kan overnemen.
Begrijpelijk. Maar laten we eerlijk zijn: dan zou het toch te mooi om waar te zijn?
Jouw doelgroep wilt een tekst die origineel is en hen perfect helpt, niet een standaard tekst die ze overal kunnen vinden.
Het maakt bovendien je website ontzettend saai, want wie wil nou een website/blogger volgen die alleen maar AI inzet?
De zinnen, kopjes en conclusies zijn weinig inspirerend. Een tekst die AI produceert is vaak nog niet goed genoeg. Je zult daarom de tekst zelf moeten scannen en verbeteren.
Alleen de beste affiliates winnen deze race immers.
Je wordt tegenwoordig een van de beste affiliates als je persoonlijk bent:
- maak grapjes
- vertel verhalen
- verwijs door onderzoeken
- stel een infographic samen
Pablo Picasso zei dit goed:
Computers zijn nutteloos. Ze geven alleen maar antwoorden
Dit geldt ook voor AI, ze kunnen alleen maar antwoorden geven, ze zijn namelijk van een mens afhankelijk voor informatie om een antwoord te geven.
Belangrijk om te weten
Als je een tekst van bijvoorbeeld ChatGPT in zijn geheel overneemt, moet je erbij vermelden dat je de tekst hebt gemaakt met deze website. Income school meldt dat dit in de voorwaarden staat.
Moet ik AI nu gebruiken?
Dit hangt af van je wensen. Laten we eens de scenario’s doorlopen.
Je laat AI volledig het werk doen
Je bent alleen nog het eindstation en publiceert de tekst. Uiteraard lees je de tekst wel eerst na om te checken of alles klopt. Vervolgens is het tijd om de tekst te optimaliseren zodat de zoekmachines dit artikel indexeren.
De voordelen
Het scheelt je veel tijd. Je geeft een opdracht aan AI, die vervolgens een tekst aanlevert die jij mag overnemen. Anders moet je zelf het denkwerk doen. Het is ook heerlijk om niks te hoeven doen.
Maar er schuilen ook nadelen bij.
De nadelen
Je leert door met AI te starten vanaf het begin niet hoe een goede tekst in elkaar steekt. Je bent namelijk de laatste controleur. En hoe kun je een goede controleur zijn als je geen kennis hebt van het onderwerp?
Schrijf dus ook zelf teksten. Hierdoor leer je waar een goede SEO tekst aan moet voldoen. Wie zelf SEO teksten maakt, weet hoe lastig het is om te zien dat de zoekmachines het niet ranken. Daarna moet je het artikel herschrijven om wel te voldoen aan de eisen van het algoritme.
Door naar het volgende scenario
Je negeert AI en gaat verder op de vertrouwde voet
Je denkt: ik vind AI met affiliate marketing maar niets, ik doe alles gewoon zelf. Dit kan natuurlijk ook, en wordt ook nog door een grote groep gedaan. Welke voors en tegens kleven hieraan?
De voordelen
Je vult zelf een tekst in. Je hoeft niet te editen en bent zelf de baas. Een goede optie voor mensen die graag schrijven of het nog een beetje spannend vinden. 😉
Zo kun je de perfecte toon aanslaan of de zinsstructuur invullen.
Logisch. Aan de andere kant betekent alles zelf doen dat je een kans misloopt. Dit is ook weer een nadeel.
De nadelen
AI is een geweldige partner om mee te sparren. Het geeft je nieuwe ideeën die je kunt gebruiken om een tekst mee samen te stellen. Bovendien scheelt het ook een hoop als je affiliate marketing koppelt met AI, aangezien ze het denkwerk verrichten en aan jou de laatste beslissing laten.
Het laatste scenario voor affiliate marketing met AI
Je gebruikt AI als assistent
Het beste van twee werelden: je schrijft voor het grootste deel de teksten zelf en roept de hulp in van AI als je even niet meer weet wat je moet doen. Denk aan een introductie of een titel. AI kan dus ook een voorstel op tafel leggen waar je nooit zelf over nadacht.
De voordelen
Je zit nooit meer met een writers block, omdat AI erbij springt en je de mogelijkheden voorlegt die het makkelijker maken om een tekst af te ronden, in plaats van te zeggen: komt morgen wel.
De nadelen
Je wordt toch wel afhankelijk van deze hulp als je niet meer zelf teksten schrijft of titels bedenkt. Zelf kunnen creëren is belangrijk. Het is immers ook jouw vak als affiliate.
Wat vindt Google van AI teksten?
Google heeft aangegeven teksten die volledig te zijn gegeneerd door AI niet te waarderen. Doe daarom altijd een persoonlijk sausje over de tekst. Dit geeft namelijk de autoriteit aan. AI teksten kunnen ranken in Google, ze moeten wel van een hoge kwaliteit zijn. Maar daar ging je al voor als het goed is. 🙃
Google is zelf ook aan experimenteren met met AI door Google Brad te ontwikkelen.
Wat vinden de experts?
Het geluk van het internet: je kunt snel luisteren naar de mening van expert(s) over een opkomende trend.
Laten we luisteren naar hun meningen.
Adam Enfroy, een succesvolle affiliate marketeer uit Amerika is enthousiast over AI. Hij maakt ook een video over hoe je AI kunt inzetten met affiliate marketing.
Neil Patel, onder andere de oprichter van Ubersuggest, zegt dat wel ons moeten richten op goede content, in plaats van massaal duiken op AI.
Affiliate marketing met AI: de conclusie
AI gaat niet meer weg. Gebruik het daarom om nog betere content te maken. Niet om al je keywords aan te overhandigen en er een tekst voor terug te krijgen. Jij bent altijd de schrijver van de tekst.